Bestuursleden gezocht

apr 9, 2023

Nieuw Elan!

Na jarenlang naast elkaar opereren, hebben de besturen van de wijkverenigingen Roomburg en Meerburg stappen ondernomen om samen een nieuw wijkcomité te vormen. Het was al langere tijd een wens en ook een logisch gevolg van de steeds nauwere samenwerking tussen de beide besturen. Naar een nieuwe naam hoeft niet lang gezocht te worden. Wijkcomité RoomMeerburg, zoals de naam van de website, lijkt ons een hele passende.

Wijkverenigingen zijn er om de belangen van de bewoners te behartigen en ze te informeren over plannen en initiatieven. Onze wijken lopen als het ware organisch in elkaar over en zo ontstond ook de samenwerking tussen de wijkbesturen. Tot 2013 opereerden de besturen van Roomburg en Meerburg los van elkaar. Gaandeweg kwam men tot de conclusie dat de twee wijken heel veel gemeenschappelijk hebben. Denk daarbij aan de winkels aan de IJsselkade, het gezondheidscentrum, de kinderopvang, Brede School de Arcade en met als hart Het Huis van de Buurt Matilo en Park Matilo.  Alle (sociale) initiatieven die in de wijken worden ontplooid hebben betrekking op zowel Meerburg als Roomburg. Sinds 2013 wordt de gezamenlijke ROME-krant uitgebracht.

Wijkenvisie
Ook als beleidsmatige gesprekspartner met diverse instanties en vooral de gemeente kwamen de bestuursleden elkaar regelmatig aan dezelfde tafel tegen. Toen wijkvereniging Meerburg door de gemeente werd benaderd om een wijkvisie op te stellen voor de wijk, wilde ze hier graag aan meewerken onder voorwaarde dat ook Roomburg hierbij betrokken zou worden. Daaruit is in 2016 de gezamenlijke wijkenvisie ontstaan. Deze visie is uitgewerkt in een plan waarin diverse sociale thema’s die alle bewoners in onze wijken aangaan, zijn uitgewerkt in acties en verbeterpunten.

Al hebben de wijken een beperkt gezamenlijk verleden, zij delen wel heden en toekomst. Het is daarom niet meer dan logisch om op grond van bovenstaande het besluit te nemen de wijkverenigingen samen te brengen in een comité dat beide wijken verbindt. Zij zal hierin worden bijgestaan door de al bestaande werkgroepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de redactie van de ROME-krant, De Buurtcamping, de klankbordgroep Nieuwbouw Rivierenbuurt en de Verkeerscommissie. Zo zijn er nog tal van initiatieven te bedenken waar een werkgroep de tanden in kan zetten om de wijk nog leuker en leefbaarder te maken.

Aangezien de huidige bestuursleden al geruime tijd hun taken hebben vervuld vinden zij dat het tijd wordt voor vers bloed en nieuw elan. Er wordt gezocht naar mensen die hart hebben voor de wijken hun bewoners en het leuk vinden (nieuwe) buurtgenoten te leren kennen en te luisteren naar hun wensen en behoeften.


Uitnodiging Jaarvergadering 15 mei 2023

Om formeel tot een nieuwe organisatie te komen vindt eerst de raadpleging van de leden plaats, zowel bij Meerburg als bij Roomburg. Bewoners worden hierover geïnformeerd. Bij de jaarvergadering van Wijkvereniging Roomburg, zullen ook de bestuursleden van Meerburg aanwezig zijn. Op 15 mei a.s. vindt deze bijeenkomst plaats vanaf 20.00 uur in de aula van OBS De Arcade, Octavialaan 61.

Tijdens deze openbare jaarvergadering worden de plannen over het samenvoegen van de wijkverenigingen tot een nieuw comité ontvouwd. De huidige bestuurders zullen per 1 juli 2023 aftreden om plaats te maken voor een nieuwe voorzitter, penningmeester en secretaris.

Wij hopen dat u in groten getale aanwezig zult zijn om uw stem te laten horen en met u van gedachten te wisselen over de missie van het nieuwe wijkcomité. Ook kunnen de huidige bestuurders u dan meer vertellen over hun werkzaamheden, qua tijdbesteding zo’n acht uur per maand.

Bestuursleden gezocht!

Op de website  www.roommeerburg.nl vindt u een beschrijving van de bestuursfuncties en meer informatie over de invulling. Heeft u interesse om mee te doen in het nieuwe wijkcomité? Meldt u aan via de website of neem contact op met Liesbeth Dijkdrent 06 – 505 33 683

Drie bestuursleden gezocht

De besturen van de wijkverenigingen Roomburg en Meerburg hebben het plan om beide wijkverenigingen samen te voegen, en als gezamenlijke wijkvereniging verder te gaan onder de naam ‘Wijkcomité RoomMeerburg’. De bestuurders van de huidige wijkverenigingen treden af en zullen plaatsmaken voor een nieuwe voorzitter, secretaris en penningmeester.

Wie heeft hart voor de wijken en hun bewoners en wil zich een paar uur per maand inzetten voor het bestuur van het ‘Wijkcomité RoomMeerburg’? Hieronder een beschrijving van de werkzaamheden waar het om gaat.

 

Waar het Wijkcomité RoomMeerburg voor staat

Daarnaast is het wijkcomité gesprekspartner van de gemeente voor alles wat de wijken betreft. Ook waar het om plannen van andere instanties gaat, is het wijkcomité spreekbuis namens alle bewoners.

Het wijkcomité is er om de belangen van de bewoners te behartigen. Dit doet ze door te zorgen voor samenwerking met, en afstemming tussen, de verschillende organisaties die binnen de wijken opereren en de werkgroepen, projecten en activiteiten die er zijn. Het wijkcomité brengt een wijkkrant uit en verstrekt informatie aan bewoners via nieuwsbrieven, website, facebook en via de informatieschermen.  Het idee is dat het nieuwe bestuur zich alleen met enkele kerntaken hoeft bezig te houden en eerste aanspreekpunt is. De bestaande commissies, zoals de redactie van de ROME-krant/Nieuwsbrief, de beheerder van de website, de Verkeerscommissie, de werkgroep Duurzaamheid blijven enthousiast aan de slag. Het bestuur kan nieuwe ideeën vanuit de wijken faciliteren. Bij vragen van de gemeente of andere instanties kan het bestuur een oproepje doen welke wijkbewoners ermee aan de slag willen.

 

Taken voorzitter

  • Eerstverantwoordelijk voor de organisatie van het wijkcomité en het functioneren van het bestuur als team. Bevordert dat elk bestuurslid goed kan functioneren. Zorgt ervoor dat alle taken goed zijn belegd.
  • Eerste vertegenwoordiger namens het wijkcomité. Dit betekent eerste aanspreekpunt voor leden, werkgroepen, gemeente, derde partijen, tenzij anders afgesproken.
  • In concreto is er momenteel één vast overleg waar in beginsel de voorzitter namens het wijkcomité naar toe gaat: het voorzittersoverleg van het district Roodenburg met de wijkregisseur van de gemeente.
  • Voorzitten van vergaderingen wijkcomité en algemene ledenvergaderingen (of zorgen dat dit gebeurt).

 

Tijdsinzet: ongeveer 8 uur per maand.

 

Taken penningmeester

  • Voert de financiële administratie uit, denk aan de financiële afhandeling met betrekking tot de ROME-krant
  • Stelt de begroting en jaarrekening op.
  • Bewaakt de inkomsten en uitgaven.
  • Legt jaarlijks financiële verantwoording af aan het bestuur van het wijkcomité.
  • Doet jaarlijks een subsidieaanvraag bij de gemeente.
  • Doet waar nodig andere subsidieaanvragen voor projecten/evenementen/activiteiten.
  • Neemt deel aan overleggen van het wijkcomité.

 

Tijdsinzet: ongeveer 8 uur per maand.

 

Taken secretaris

  • Beheert de bestuur mailbox en stuurt berichten door naar de behandelende persoon of commissie.
  • Plant de vergaderingen van het bestuur en maakt de agenda (ongeveer acht x per jaar).
  • Legt verslag van de vergaderingen.
  • Houdt overzicht over de verschillende taken/acties en de voortgang daarvan.
  • Draagt zorg voor de administratieve niet-financiële systemen (googledrive, inschrijving KvK/UBO-register)

 

Tijdsinzet: ongeveer 8 uur per maand.

 

Wil je meer weten, bel Liesbeth Dijkdrent 06 – 505 33 683 of Marten Ris 06 – (beheerder website)

Je kunt natuurlijk ook een bericht sturen via de website, dan nemen wij contact met je op.